Ścieżka dydaktyczna w rejonie pd-zach części Klimontowa

powrót

Przystanek 6. Szymanowice Górne

Od kapliczki kierujemy się drogą śródpolną w kierunku południowym. Idąc zwracamy uwagę na charakter prowadzonych upraw polowych. Mijając położone po prawej stronie dwie drogi polne po około 600 m kierujemy się na południowy wschód do pierwszych zabudowań Szymanowic Górnych. Po pokonaniu odcinka 500 m dochodzimy do dwóch okazałych kasztanowców oraz rozgałęzienia drogi. Skręcając w lewo schodzimy wąskim wąwozem do kolejnej kapliczki ufundowanej w 1951 r. przez Stanisława Szemraja. Naszym oczom ukazuje się płaska przestrzeń doliny oraz położony na prawo Las Szymanowski. Aby obejrzeć panoramę Klimontowa przechodzimy na lewo i brzegiem zarośli wychodzimy na wzniesienie położone 220 m n.p.m.. Punkt ten stanowi doskonałą platformę widokową na dolinę Koprzywianki oraz panoramę Klimontowa. Widzimy stąd różne formy morfologiczne terenu: dno doliny, jej zbocze oraz wysoczyznę.

Obserwując krajobraz dostrzegamy rosnące w dolinie rzeki łąki, pola uprawne i lasy zlokalizowane na zboczach i wierzchowinie położonej na północ od Klimontowa.

Piękno krajobrazu uzupełniają dobrze widoczne kościoły. Patrząc dalej w kierunku północno wschodnim można dostrzec oczyszczalnię ścieków, cmentarz parafialny, baraki Zarządu Dróg w Staszowie, piaskownię, szosę prowadzącą do Szymanowic i Nawodzic oraz Las Szymanowski. Po zejściu ze wzniesienia już bez kłopotu trafimy do wyrobiska piaskowego.